Telefonabonnement



Gennem de sidste år har markedet for telefonabonnementer udviklet sig enormt. Data er kommet til og er blevet en stor del af prissætningen og betydningen for et mobilabonnement. Samtidig bliver der i dag ofte lagt flere forskellige andre produkter oveni et telefonabonnement som for eksempel streaming af musik gennem tjenester som Spotify. Før i tiden var det primært prisen på sms, mms og tale, der afgjorde hvad et abonnement skulle koste. Det er det ikke mere længere. Priserne er ofte de samme.

Dit abonnement er en oplagt ting at spare penge på, da det er en fast månedlig udgift og sammenligner du priserne, kan der være rigtig mange penge at spare over et år.

Find dit behov inden du vælger telefonabonnement

Det er vigtigt, at du finder et telefonabonnement, der passer til dit behov, så du ikke ender med at betale for noget du ikke bruger – eller omvendt opbruger eksempelvis din data måned efter måned. Der findes en række gode måder, hvorpå du kan tjekke, hvor meget data, du har brugt.

Den første er hvor, du logger ind på din udbyders selvbetjening. Der vil her være en oversigt over, hvor meget du har brugt, og du kan bruge disse tal, når du skal vælge datamængden for dit nye telefonabonnement. Du kan også kigge på dine gamle telefonregninger, hvor det typisk også vil være angivet, hvor meget du har brugt. En sidste løsning er direkte på telefonen eller på forskellige apps. Det er en hurtig og nem måde at bruge.

Der er dog også en række spørgsmål, der kan være med til at hjælpe dig med at finde et abonnement, der passer til dine behov:

  1. Er jeg meget i udlandet og behov for meget udlandstelefoni?
  2. Sms’er jeg meget?
  3. Taler jeg meget i telefon?
  4. Bruger jeg meget forskellige apps og surfer på nettet?
  5. Vil jeg gerne have eksempelvis Spotify Premium inkluderet?

Du skulle gerne med disse spørgsmål være godt dækket ind, så du kan vælge det helt rette telefonabonnement.

Så let er det at skifte telefonabonnement

Mange tror at det er krævende og svært at skifte abonnement, men det behøver det slet ikke at være. Faktisk koster det sjældent penge at skifte abonnement, da de fleste selskaber ikke har nogen form for oprettelsesgebyr. Dog skal du være opmærksom på, om du er bundet hos et selskab, inden du skifter. Faktisk kan du spare rigtig mange penge ved at skifte abonnement, og du kan på denne måde få flere penge til ting, der er sjovere end dit abonnement. Få billig mobiltelefoni allerede i dag.

Sådan skifter du telefonabonnement trin for trin:

  1. Find dit nye abonnement. Brug vores ovenstående sammenligning, hvor du kan sammenligne priser og specifikationer. Det er på denne måde nemt at få et overblik over de forskellige telefonabonnementer. Når du har fundet det, du godt kunne tænke dig, skal du klikke på den grønne knap ”Bestil nu!”. Du bliver nu sendt videre til selskabet, hvor kan bestille dit nye abonnement online.
  2. Nu skal nu vælge, om du vil bestille et nummer, eller om du vil tage dit gamle nummer med. Vær dog i denne forbindelse opmærksom på, om du er bundet hos din gamle udbyder. Det er ikke ofte, du vil være bundet. Det vil typisk være, hvis du har købt en mobil på abonnement eller lignende.
  3. Tag det nye abonnement i brug!

Når du har modtaget dit nye sim kort, skal du indsætte det i telefonen, og du kan nu overgå til det nye telefonabonnement. Når du har fået nyt nummer, vil det oftest være brugbart inden for meget kort tid, hvor det modsat kan tage lidt længere tid, hvis du skal have rykket dit gamle nummer. Du vil få oplyst en dag, hvor dit nye abonnement træder i kraft.

Høj konkurrence om billige telefonabonnementer

Det danske marked er plaget af enormt høj konkurrence, hvor mange store firmaer slås for at have de billigste og bedste pakker. Det ses tydeligt i priserne tit presses helt i bund. Samtidig ændres prisen på telefonabonnementer sig løbende, da der tit kommer nye ting – for eksempel med 4g netværket. En generel tendens er at priserne er faldende, og det er kun godt for forbrugerne. Samtidig er det også gratis at oprette sig hos de fleste telefonselskaber, og der er sjældent binding. Det kan være en rigtig god ide at tjekke priserne på abonnementer minimum 1 gang hvert halve år for at være sikker på, du ikke betaler meget.

Vælg det rette telefonabonnemt

Betydningen af at have det rette abonnement kan ikke undervurderes. Bruger du eksempelvis ikke din taletid eller data, betaler du for noget som du ikke bruger. Omvendt hvis du opbruger din date eller taler for meget, kan du hurtigt komme til at betale mange ekstra omkostninger. Det kan derfor være en god ide at opgradere dit telefonabonnement, hvis dette er tilfældet måned efter måned. Det er lidt forskelligt, hvor vidt det koster at opgradere eller nedgradere. Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, hvis du opbruger dit telefonabonnement måned efter måned. Der er ved tale for eksempel minutpriser, som generelt er noget dyrere end prisen, der er i dit telefonabonnement. Ved data vil din forbindelse blive langsommere, og det bliver normalt ikke dyrere.

Inden du opbruger dit abonnement, vil du typisk modtage en sms eller en email med et varsel.

Forskellen på 3g og 4g netværk

Den nyeste form for netværk er 4g netværket, der er hurtigere end det forrige, nemlig 3g netværket. 3- og 4g netværk er det netværk du bruger, når du ikke er tilsluttet et wifi netværk. Vi anbefaler hos iBoom.dk, at du vælger 4g netværk, da det er noget hurtigere. Vær dog opmærksom på, at dækningen kan være svingende ude i udkantsområderne. Du kan tjekke, hvordan dækningen er i dit område inde på din udbyders hjemmeside.

Ha’ styr på dit forbrug af data

Inden du afgører, hvilket telefonabonnement, du gerne vil have, er det vigtigt, du kender dit dataforbrug. Der er ingen grund til at betale for data, som du ikke bruger. Og omvendt er det træls at rende tør for data i slutningen af måneden måned efter måned. Der er en række forskellige metoder, du kan tjekke dit forbrug på. Den første er ved at kigge på dine gamle telefonregninger. Her vil der typisk være angivet, hvor meget data du har brugt. En anden metode er ved at downloade en app, hvor du kan tjekke forbruget. Flere nyere telefoner tilbyder også at kunne vise, hvor meget data du har brugt samt på hvad.

Det er hos de fleste selskaber også en mulighed at logge ind på selvbetjening, hvor du vil kunne finde en oversigt over dit forbrug måned for måned.

Forskellige typer simkorts

Der findes 3 typer af simkorts, og det kan være en fordel at kende til dem, inden du skal vælge dit telefonabonnement. Start med at tage dit gamle ud og find ud af, hvilket et det er.

Mini sim kort
Et mini simkort er næsten udgået, og det blev brugt i gamle telefoner. Det kom frem helt tilbage i midten af 1990’erne.

Micro sim kort
Et micro sim kort blev introduceret i begyndelsen af 00’erne, og de findes stadig i flere nyere telefoner og smartphones.

Nano sim kort
Et nano sim kort er seneste skud på stammen, og det bruges i alle de nye telefoner som Iphone 6 og de nyeste Androids.

Kan jeg beholde mit gamle nummer, når jeg skifter abonnement?

Ja, det kan du! Det er nemt at skifte telefonabonnement og beholde sit gamle nummer. Det skal blot flyttes over til dit nye teleselskab, og det vil de oftest tilbyde at gøre, ligesom de også vil tilbyde at opsige dit gamle telefonabonnement. Dette kan dog svinge lidt alt afhængig af udbyder.

Det kan godt tage et par dage at få flyttet nummeret, og derfor anbefaler vi, at du får gjort det samme tid, du bestiller dit nye telefonabonnement. Så skal du heller ikke være uden nummer i en kort periode. Vær dog opmærksom på, at du ikke kan kræve dit nummer flyttet, hvis de telefonabonnement er udløbet.

Skal jeg købe ny mobiltelefon, når jeg skifter abonnement?

Der kan være penge at spare på en ny mobiltelefon, hvis du bestiller den samtidig med, at du skifter telefonabonnement. Der er ofte rigtig gode tilbud, som du klart bør overveje, hvis du alligevel går med tanken om at skifte din nuværende smartphone ud.

Det er dog ikke noget krav, at du køber en nye telefon sammen med dit telefonabonnement. Det kan blot være en rigtig god ide, hvis du er træt af din gamle og gerne vil have en ny.

Hvis nu jeg bruger mere taletid, end jeg har?

Det er helt normalt at komme i en situation, hvor man bruger mere taletid, end man har inkluderet i sit abonnement. For den ekstra tid, du taler, vil du blive afregnet minut for minut. Når måneden er ovre, udregner til teleselskab det samlede antal minutter, du har talt ekstra. Denne sum kommer oven i den faste pris, som du hver måned betaler for dit telefonabonnement. Ved du ikke helt, hvordan det fungerer hos dit nuværende teleselskab, så anbefaler vi her ved iBoom.dk, at du kontakter din nuværende udbyder.

Ønsker du at vide, hvordan det er hos din måske kommende udbyder, så kontakt deres kundeservice, hvis du ikke kan finde oplysningerne i forbindelse med bestillingen. Taler du i perioder meget i mobiltelefon og har en forventning om at opbruge din data, så kan det faktisk være en rigtig god idé, at undersøge hvad priserne er for den ekstra tale. En alternativ løsning er også at vælge et telefonabonnement med mere data inkluderet. Ofte skal man ikke betale så meget mere i abonnementsydelse for at få mere taletid.

Prisen for den ekstra tale kan godt variere en del, alt efter hvilken udbyder man vælger. Derfor er det en god idé at undersøge dette, inden du beslutter dig for, hvem der skal være dit kommende teleselskab. Som vi før nævnte så kan det også sagtens betale sig at undersøge, hvad det koster at få fast ekstra tale i dit telefonabonnement, hvis du regner med at opbruge din tale jævnligt. Dette vil typisk være billigere. Vælger du blot at betale for den ekstra data, så vil prisen generelt set være på mellem 40 – 65 for hvert minut, du taler ekstra. Dette vil oftest bare blive lagt ind i dit månedlige abonnement, og det afregningen for dette sker typisk samme måned. Taler du ekstra fra udlandet, skal du være opmærksom på, at priserne i så fald vil være anderledes.

Hvorfor findes der binding?

Det er klart, at mobilselskaberne ønsker at fastholde deres kunder så længe som overhoved muligt, så de ikke mister dem til en konkurrent. De har jo en forretning, der skal løbe fornuftigt rundt. Derfor er det helt normalt, at der er en bindingsperiode hos mobilselskaberne. Denne bindingsperiode er oftest på omkring 6 måneder. Mange er ikke klar over, at binding faktisk kan medføre en lavere pris på den faste månedlige ydelse, og det ses også som en af de eneste fordele ved binding.

Af ulemper ved binding er naturligvis, at du binder dig til den samme udbyder i en længervarende periode, og dermed mister fleksibiliteten i at kunne skifte, hvis du falder for et godt og billigere tilbud på et abonnement. Ved binding på dit abonnement, er du nemlig bundet til at betale i en bestemt periode. Som før nævnt typisk 6 måneder. Derfor anbefaler vi altid, at du undersøger bindingen, når du skal skifte dit telefonabonnement.

Ønsker du at have dit nye abonnement i en længerevarende ubestemt periode, kan der være en fordel i at vælge et abonnement med binding, da du herved opnår en lavere månedlig ydelse. Ønsker du i stedet snart at udskifte din mobiltelefon, og derfor også går med tanken om at skifte dit abonnement, anbefaler vi dig her hos iBoom.dk, at du tager et telefonabonnement uden binding. De kan du ofte opsige med kun en måneds varsel. Er du typen, der tit udskifter dit abonnement for konstant at have det billigste, anbefaler vi heller ikke, at du vælger et abonnement, hvor du er bundet. Du vil i så fald miste din mulighed for at skifte hurtigt, hvis chancen for at få et billigere telefonabonnement opstår. Så vil du enten stå med to abonnementer, eller du vil ikke have samme mulighed for at skifte.

Dækker selskabet i mit område?

Der er ikke noget ved at bestille et telefonabonnement, hvor der ikke er dækning i de områder, hvor du kommer. Derfor anbefaler vi altid, at du undersøger, om det mobilselskab du ønsker at benytte fremover, dækker i dit område. Kigger man på udviklingen gennem de seneste år, så er dækningen helt klart blevet markant bedre, og der findes nu stort set ikke en by i Danmark, hvor man ikke kan få dækning. Der kan dog godt stadig forekomme lidt problemer i yderområderne, og derfor anbefaler vi, at du tjekker særligt op på dækningen, hvis du bor i sådan et område. De store netværk i Danmark kommer fra YouSee, Telenor, Telia og 3, og det er også oftest disse netværk, som de mindre selskaber køber sig ind på. Ønsker du at tjekke, om dit selskab dækker i dit område, så kan du altid finde et dækningskort inde på deres hjemmeside. Du kan derved let finde en udbyder, der dækker i dit område.

Hvad nu hvis jeg opbruger min data?

Selvom du har et telefonabonnement, hvor dit tilgængelige data nogenlunde matcher dit forbrug, kan det selvfølgelig sagtens ske, at du bruger mere i nogle måneder. Hvad der sker, når du har opbrugt den datamængde, der er inkluderet i dit abonnement afhænger meget af, hvilket teleselskab du har. Nogle vil lukke helt ned for dataforbruget, mens din data blot bliver noget langsommere hos andre udbydere. Andre selskaber lader dit forbrug køre, hvor du så får en ekstraregning.

Du vil dog her være blevet mindet om, at dit forbrug er ved at udløbe. Er der en måned, hvor du løber tør, vil du altid kunne kontakte din udbyder og tilkøbe mere data. Tror du, at du godt kunne finde på at bruge den mængde af data, der er inkluderet i dit abonnement, så anbefaler vi, at du altid tjekker op på dette hos det teleselskab, du er ved at vælge. Som nævnt kan det godt variere, og det er altid rart at vide, hvad der sker, hvis du opbruger din datamængde. Du vil typisk kunne finde denne information på mobilselskabets hjemmeside.